30 minut

Lokální

Hojení asi 1 měsíc

Operace syndromu karpálního tunelu

Syndrom karpálního tunelu je tzv. útlakový (nebo také jinak úžinový) syndrom, při kterém dochází k postižení či poškození středního nervu (nervus medianus) v karpálním tunelu. Účelem operace syndromu karpálního tunelu je uvolnit stlačený nerv protětím zápěstního vazu v místním umrtvení.

Syndrom karpálního tunelu je nejčastějším útlakovým syndromem na horní končetině vůbec. Vzniká dlouhodobým stlačením tzv. středového nervu (nervus medianus) v oblasti zápěstí právě v prostoru nazývaném karpální tunel. Útlak nervu má za následek postupně narůstající bolesti, brnění a další příznaky podstatně zhošující kvalitu života. Onemocnění postihuje častěji ženy než muže a jeho výskyt narůstá. Postižení středového nervu dlouhodobým útlakem je zpočátku reverzibilní (vratné), v případě déletrvající komprese nervu jsou však již změny nevratné. Ačkoli intenzita obtíží může u pacienta v průběhu času kolísat, většinou se potíže zhoršují a často si nakonec vynutí operační řešení.
Onemocnění lze léčit i metodami konzervativními jako jsou rehabilitace a injekční léčba (tzv. steroidními hormony). Neoperační metody jsou však účinné pouze u lehčích stupňů postižení.
Diagnosu stanoví neurolog na základě objektivního nálezu a vyšetření EMG (elektromyografie). Zvláště operační řešení bez něj nelze indikovat. Výhodou radikálního (operačního) řešení je okamžitý ústup potíží, relativně krátká pracovní neschopnost a zrušení útlaku n. medianus, které je základním předpokladem pro úpravu funkce nervu.
Operace je vlastně přeříznutí karpálního vazu. Tím se tunel změní ve žlábek, tlak výrazně zeslábne a jemné cévní pleteně mohou opět normálně zásobovat nervus medianus. Zkušený operatér tento výkon provádí v lokálním znecitlivění ambulantně, celá operace trvá cca půl hodiny. Zevně se provádí cca 3 cm kožní řez podélně nad oblastí zápěstí (viz obr. vpravo)

Úleva od Bolesti a Brnění: Operace přináší okamžitou úlevu od bolestí, brnění a ostatních příznaků spojených se syndromem karpálního tunelu.
Obnovení Funkce Ruky: Po operaci se postupně zlepšuje funkčnost ruky a prstů, což vede ke zlepšení kvality života a schopnosti vykonávat běžné činnosti.
Prevence Dlouhodobého Poškození Nervu: Včasný chirurgický zásah zabraňuje dlouhodobému poškození nervu a zachovává citlivost prstů.

Rady pro pacienta

Před operací nebudete brát léky, které způsobují snížení srážlivosti krve (acylpyrin, warfarin atd.).
Je vhodné 2 měsíce před operací přestat kouřit, aby se dobře prokrvené tkáně mohly rychle hojit.
Doba hojení je cca 1 měsíc.
Za dva týdny se odstraňují stehy.
Další dva týdny by měl pacient dodržovat relativní klidový režim s omezením zátěže na operovanou končetinu.
Po zhojení rány většinou následuje rehabilitační léčba.Nelze počítat s tím, že ihned po operaci dojde k úplnému návratu citlivosti prstů. Závisí na době útlaku nervu a jeho stupni poškození. Konečná citlivost nemusí dosahovat úrovně před operací. Na druhé straně dobrou informací pro pacienty je, že noční bolesti vymizí ihned po výkonu.
Celková pooperační pracovní neschopnost může být do 1 měsíce, dle rychlosti rehabilitace.

Závisí na konkrétních podmínkách a rozsahu zákroku.

Jaké jsou příznaky syndromu karpálního tunelu?
Typické příznaky zahrnují bolest, brnění, a slabost v prstech, zhoršující se zejména v noci.
Celkové zotavení může trvat až jeden měsíc, přičemž stehy jsou odstraněny asi po dvou týdnech.
Pracovní neschopnost obvykle trvá do jednoho měsíce, v závislosti na povaze práce a rychlosti rehabilitace.
Během operace je použita lokální anestezie, takže pacient necítí bolest. Po operaci mohou být předepsána analgetika pro zvládnutí pooperační bolesti.

Skákavý-lupavý prst

Argo Plasma